woensdag 2 november 2016

Lieve kaartjes en een mouw

Gisteren deed ik niet mee met de poppendag omdat het hier feestdag was, namelijk Allerheiligen, een dag niemand moet werken.  Vandaag is het Allerzielen.
De betekenis van beide dagen zocht ik op wikipedia en vond de beschrijving hieronder.
In Nederland is dit niet gekend merkte ik aan de reacties toen ik dit schreef.

Allerheiligen (Sollemnitas Omnium Sanctorum in het Latijn) is een christelijk feest dat op 1 november valt en gevierd wordt onder katholieken en anglicanen. In de Katholieke Kerk is het een hoogfeest. Ook de Oosters-Orthodoxe Kerk kent het feest, maar op de eerste zondag na Pinksteren, mogelijk in navolging van de Lemuria, gevierd op 13 mei. De feestdag viert de nagedachtenis aan alle heiligen en martelaren. In Nederland werd deze vrije dag door kardinaal Alfrink al in 1968 veranderd in de eerste zondag na 1 november. 

Allerzielen is een gedenkdag uit de westerse rooms-katholieke traditie. Het wordt gevierd op 2 november, de dag na Allerheiligen, waarmee deze dag nauw verbonden is. Met Allerzielen worden de overledenen herdacht en wordt een requiemmis opgedragen. De nabestaanden plaatsen bloemen op het graf. In veel parochies is het gebruikelijk dat als er een parochiaan uit de kerk wordt begraven er een kruisje wordt opgehangen met daarop de naam van de overledene. Op de eerstvolgende Allerzielen komt de familie van de overledene naar de mis om het kruisje in ontvangst te nemen. Allerzielen is een dag om speciaal te bidden voor alle zielen die nog niet in de hemel zijn, maar in het vagevuur.  

Maar volgende week ga ik toch weer mijn best doen om weer met poppendag mee te doen.

Ondertussen heeft de post hier 2 zeer mooie en bemoedigende kaartjes gebracht.


Dankjewel aan Jannie (van Jannies Hobbyhoek) voor het linkse kaartje en het rechtse kaartje kwam van een nicht van mij.
Het doet ons heel veel plezier dat er toch zoveel mensen meeleven en steun betuigen in de soms moeilijke dagen hier.

Dan toch nog wat breinieuws, al is het maar weinig.


De eerste mouw van de Bernadettevest is af, het blijft lastig breien, zeker met dikke naalden.
Maar na mijn bezoek aan de chirurg de 10e van deze maand, zal ik weten wanneer het materiaal kan verwijderd worden, hopelijk brengt dat wat verlichting.
Na mijn stomme val blijft het een probleem om mijn linker hand veel te gebruiken.



3 opmerkingen:

  1. Zo jammer, die val van jou.
    Ik wist echt niet dat ze in België vrij hebben op 1 november!
    Alle goeds voor jullie!
    Lieve groet,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. alweer en stuk vest klaar en veel sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De 10e nadert snel.
    Veel sterkte!
    L:iets,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen