dinsdag 25 juli 2017

Een poppendag met tomaten

Het was me hier weer wat gisteren, ik was naar de markt geweest en had 6 kg tomaten meegebracht om er tomatenpuree van te maken voor de winter, altijd makkelijk.

Maar er waren er hier die gezien hadden dat ik wat van plan was, namelijk Harry en Hetty Haas.
Ze kwamen allemaal vragen stellen en hun hulp aanbieden.


Oh, wat zijn dit hier moeke, die grote ronde rode dingen met een groen sterretje erin?

Dat zijn tomaten, ik ga er puree van maken om er in de winter soep en saus mee te maken.

Is dat moeilijk?

Nee, je moet ze eerst wassen en het groene steeltje verwijderen.



Mag ik ze helpen wassen dan? vroeg Hetty

maar vooraleer ik "pas op" kon zeggen lag ze al in het water!

En waarom snijd je ze nu stuk en in die grote kom?




Kom nou, daar heb je het al met jullie twee, kom snel eerst droge kleren aan en verder doen.
Dan ga ik ook mee zei Harry, ik doe mijn tuinbroek aan, die is toch om te werken.

Ondertussen vertelde ik hun dat je de tomaten in stukken snijd en ze dan op een zacht vuurtje laat garen tot puree.

En wat is dit nu weer voor een raar ding? vroeg Harry.



Dat noemt men een "passe-vite" om na het garen de tomaten in te doen, dan draaien we aan de hengel en blijven de pitjes en de velletjes hierin en houden we enkel de puree over.

Ach zo, ik vind dit keimoeilijk hoor, zei Harry, moet je dit echt allemaal weten en onthouden om te kunnen koken?  PPPPFFFFFFFFF.

Maar ik heb nog iets veel leukers gevonden riep Hetty, dit lijkt wel een klein zwembad met een rode zwemband erin.

Nee hoor, lachte ik, dat noemt men steriliseerbokalen en dat rode is een elastiek die als sluiting dient onder het deksel zodat het luchtdicht wordt straks.


Kom, nu gaan we pureren en


kijk maar welk een mooie rode tomatenpuree je dan overhoudt.


Dat ziet er inderdaad lekker uit en ruikt ook heerlijk!

En nu de potten vullen, komaan!


Nu moeten we toch eventjes uitrusten hoor moeke, wat een werk!

Tja, als je lekker wil eten moet je er iets voor doen, nu gaan we ze in de grote ketel steriliseren, dan kunnen jullie rusten.


Kom nu maar eens kijken, ze zijn klaar, we hebben 9 potten gevuld, volgende week nog eens dan hebben we een goede voorraad.

Als beloning mogen jullie binnenkort met mee.

Waar gaan we dan naartoe?

Dat blijft nog een verrassing!


Welk nieuws is er deze week bij de andere poppenmoeders ? Ga zeker eens kijken, het is de moeite waard!


Als je ook mee wilt doen op poppendag, voor een keer of voor regelmatig, laat het weten! Dan wordt het lijstje weer wat langer! Het is zo leuk om ideetjes te delen en elkaar te inspireren

13 opmerkingen:

  1. Jong geleerd, oud gedaan. Goed dat ze geholpen hebben, Dat scheelt jou weer ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gezellig hoor dat ze lekker om je heen zaten. Ik hoop wel dat het alleen bij KIJKEN blijft...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, o, je had je handen echt vol!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat worden twee extra bordjes dekken :)
    Hetty en Harry willen nu vast mee eten, als je pasta of tomatensoep gaat eten;)
    Veel liefs Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leerzame dag voor Hetty en Harry en...voor mij. Leuk om te zien hoe je dat doet. Groetjes Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pfft...of je er nu zo'n hulp aan had! :-))
    Maar ze hebben wel veel geleerd, en jij hebt lekkere tomatenpuree.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat ziet er gezellig uit!
    Wat een geluk dat je nog droge kleertjes had!
    grfr

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Best een werkje maar volgende keer heb je vast goede hulp met die twee. groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat veel werk maar wel lekker makkelijk voor de winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb weer iets bij geleerd dank U Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen