woensdag 10 februari 2021

9 levens

 Gekke titel voor een blogje zal je denken.


Nu, dat heeft een reden.  Het nieuwe patroon dat ik gestart ben heeft als naam 9 levens shawl en is een patroon van Monique Boonstra.

Wie is Monique Boonstra?  Onder de breisters staat ze bekend om haar prachtige breiwerken in kantbreien, ze heeft een blog, genaamd a passion for lace met de prachtigste patronen.

Wie graag een uitdaging aangaat en van fijn breiwerk houdt, moet het zeker eens proberen.

An, een goede vriendin van me en net als ik een dame die gepassioneerd is door breiwerken en breitechnieken, maakte me eens attent op Monique.  We hebben dan ook al een paar keer cursussen gevolgd samen om ervaring op te doen en onze breikunsten uit te breiden.

Zo gingen we ook in Kortrijk, op een zondag, een cursus kantbreien volgen van Monique Boonstra, waar ik nog altijd met plezier op terugkijk, want ik heb er veel geleerd, maar ook de passie voor kantbreien, die ik al een beetje had, werd nog meer aangewakkerd door de prachtige sjaals die Monique bijhad om te tonen.

Op de cursus daar had ik al een patroon aangeschaft, maar dat kantbreien fascineert me zo en al zolang dat ik besloot om met een eenvoudig patroon te starten, temeer omdat ik al verschillende bolletjes en kleurtjes had aangeschaft om hiermee te starten.  Dus koos ik voor het 9 levens patroon.

Reeds lang had ik ITO garen aangekocht, op een beurs, maar ook online.  Ito heb ik leren kennen op ravelry en op de beurzen.  Het bestaat in vele soorten ook.

Omdat ik hiermee nog nooit had gebreid, maar er enkel lovende woorden over had gehoord, koos ik deze draad uit om mijn eerste sjaal mee te maken.


Dit is de Ito Kinu en bestaat uit 100% zijde, een superfijne, zeer aangename draad om mee te breien, ik koos de kleur Ocean.


Zo zou het moeten worden en 



dus werd er voorzichtig een begin gemaakt.


Het ging steeds beter, zien jullie de 2 draden die ertussenin zitten?  Dat noemt men "lifelines" en die dienen ervoor dat als je een steek laat vallen, hij maar tot daar doorglijdt en je ook je werk maar tot daar moet uithalen en weer kan hervatten, een handig hulpmiddel bij kantbreien.  En vermits ik nog een beginneling ben, maak ik er dankbaar gebruik van.  Er wordt aangeraden om na elk motief zo'n "lifeline" in je breiwerk te doen.


Ondertussen nog wat doorgebreid, al moet ik toegeven dat dit geen werkjes zijn om heel snel te breien, je moet er je hoofd bijhouden, maar ook heel goed opletten dat je geen steken verliest.


Nog even van korterbij, ik hoop dat mijn sjaal net zo mooi wordt als die van Monique, duimen maar!



8 opmerkingen:

  1. Die zal zeker zo mooi worden, jouw kennende. Ik vind het nu al geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi hoor! Ik vind je trouwens geen beginneling.
    En het is inderdaad altijd leuk om weer wat bij te leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dat wordt een prachtige sjaal, ik vind kantbreien ook heel mooi maar waag er mij toch niet aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg mooi, dat wordt een sjaal met heel vrouwelijke uitstraling.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijk en mooi patroon heb je uitgezocht. Het gaat je al goed af! Ja lifelines zijn heel verstandig bij zo'n patroon (daar ben ik ooit een achtergekomen toen ik dacht dat het niet nodig was, 😊).
    Monique maakt schitterende sjaals, ik snap helemaal dat je voor haar patronen bent gevallen, ze passen ook goed bij jou. Veel plezier bij het verder breien!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw wat mooi Rita, echt een mooi patroon dat je gekozen hebt en wat een fijn garen. Ik geloof het meteen, dat je goed op moet letten met breien, maar dat is wel een fijne afleiding, je kunt je maar op een ding focussen :) Groetjes en nog heel veel breiplezier!
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een fijn breiwerk, maar mooi wordt het wel.

    BeantwoordenVerwijderen